13 jan 2020

Groen wil bestelling van ontoegankelijke treinen opschorten en toegankelijkheid stations onmiddellijk verhogen

NMBS wil opnieuw wagons bestellen die niet overeenkomen met perronhoogte. Kamerlid Kim Buyst (Groen) heeft minister van Mobiliteit Bellot (MR) reeds in oktober hierover ondervraagd  en gewezen op de tekortkomingen van de treinstellen. Kim Buyst (Groen): “De minister en de NMBS waren al in 2015 op de hoogte van de tekortkomingen, maar hebben steeds doorgezet met deze aankoop. Nu wordt opnieuw een tweede lading bestelt van deze treinstellen die nu al tekort schieten.” Groen wil dat de NMBS de bestelling van ontoegankelijke treinen opschort en een nieuw ontwerp vraagt dat echt toegankelijk is.
 
De bestelling van treinstellen legt het probleem van gebrekkige toegankelijk opnieuw bloot. Buyst: “Dit toont andermaal het kortzichtige beleid van de NMBS aan. De dupe is opnieuw de treinreiziger en zeker wie minder mobiel is. Mensen in een rolstoel moeten nu begeleiding aanvragen om in de trein te geraken, in de meeste stations tot 24 u op voorhand. Maar eigenlijk wil elke rolstoelgebruiker het liefst zelfstandig de trein nemen. Elke treinreiziger wordt beter van toegankelijke treinen. Ook met een kinderwagen of fiets ben je nu te vaak afhankelijk van vriendelijke medereizigers die je een handje helpen.”
 
Om die reden investeert NMBS al een tijdje in het verhogen van de perrons. Tweederde van de treinstations, 815 van 1222 stations, zijn nog niet integraal uitgerust met perrons van 76 cm. NMBS plant om de komende jaren maar 10 stations per jaar te renoveren. Zolang kunnen mensen met een beperking niet wachten. Groen wil dat in tussentijd maatregelen worden genomen zodat wie een trein willen nemen minder lang op voorhand moeten reserveren. “In de dertien stations die 10.000 reizigers per dag vervoeren, zou er altijd permanentie moeten zijn, zonder reservatie”, zegt Groen-Kamerlid Kim Buyst. “In kleinere stations moet de reservatietermijn, die nu vaak 24 uur is, omlaag.”
 
In Nederland kunnen mensen met beperking momenteel trein nemen in 60% van alle stations en willen ze tegen 2025 dat 99% van stations toegankelijk zijn. In België is slechts 32% van de stations toegankelijk. Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, heeft al aangekondigd dat ze Nederlandse expertise heeft binnengehaald om de toegankelijkheid te verhogen. Kamerlid Buyst wil in Kamercommissie mobiliteit deze expert horen. “NMBS maakt mensen met een beperking afhankelijk van een gebrekkige begeleidingsdienst. Vandaag zijn we bij de slechtste leerlingen van Europa op vlak van betrouwbaarheid en dienstverlening. NMBS moet haar ambitieniveau verhogen.” besluit Kim Buyst.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren