21 jan 2020

Jaarlijks tot 1 miljoen passagiers tussen Brussel, Amsterdam, Parijs en Londen laten overstappen op snelle trein

Kamerlid Kim Buyst (Groen) neemt maandag 20 januari de eerste nachttrein van Brussel naar Wenen en stelt actieplan voor om voor revival te zorgen voor internationale treinen. Kamerlid Kim Buyst (Groen): “Groen wil dat de trein de meest evidente keuze wordt voor korte internationale reizen. Dat kan alleen maar als treinen goedkoper worden, het comfort en de snelheid stijgt. Treinreizen stoten immers tot vijf keer minder CO2 uit dan vliegreizen. Met meer en betere internationale spoorverbindingen moet de trein een goedkoper en comfortabeler alternatief worden voor korte vluchten.”

 

Elk jaar zijn er meer dan 8500 vluchten en tot meer dan 1 miljoen passagiers vanuit Brussel naar Londen, Parijs en Amsterdam. Steden die onder de 500 km liggen van Brussel. Goed voor een totaal uitstoot van bijna 60 ton CO2 die makkelijk vermijdbaar is. Kim Bust: “Vandaag is er nog altijd oneerlijke concurrentie tussen het vliegtuig en trein. Er zijn miljoenensubsidies voor verlieslatende (regionale) luchthavens, gratis uitstootrechten en op treintickets betaal je wel BTW. Groen stelt actieplan voor om prijs voor internationale treinen te laten zakken, aanbod vergroten en de treinreiziger betere consumentenrechten bieden.”

 

België is in Europa een van de duurste landen om het spoornetwerk te gebruiken. In 2018 betaalde de NMBS voor het internationaal reizigersvervoer zelf meer dan 10 euro per treinkilometer. België behoort daarbij - samen met Frankerijk- tot de duurste van Europa.  Dit wordt uiteindelijk doorgerekend naar de consument. In 2014 inde ProRail (Nederland) een gemiddelde infrastructuurvergoeding van 1,7€/treinkilometer, of ongeveer 5 keer minder.

 

Zorg ook dat dat treinreizigers evenveel rechten hebben dan als je het vliegtuig neemt. Als je met het vliegtuig reist dan ben je beter verzekerd dan als je de trein neemt. Buyst: ”Daarom willen we passagiersrechten van treinreizigers versterken: geld terug bij vertragingen, vervangend vervoer, compensatie of een overnachting bij het missen van een overstap door vertraging.”

 

Voor langere afstanden blazen we ook de Europese nachttreinen nieuw leven in. We verlenen steun aan operatoren die de ontbrekende nachttreinconnecties tussen grote Europese steden willen uitbaten. In de EU moet er minstens één geïntegreerde en meertalige reisplanner/ticketsite komen die je neutrale en multimodale reisinformatie geeft van deur tot deur. De NMBS moet hier ook het voortouw in nemen. “Alleen dan zullen internationale  treinen  een haalbaar alternatief worden waar reizigers gretig gebruik van zullen maken,” besluit Kim Buyst.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren