23 apr 2020

Veilig en gezond de trein op

Vanaf 4 mei wanneer de maatregelen vermoedelijk stapsgewijs versoepeld zullen worden, zullen mensen zich opnieuw meer verplaatsen. China leert ons echter dat het gevaar bestaat dat uit schrik voor besmettingen men sneller de auto zal kiezen en het openbaar vervoer zal mijden. Het is dus cruciaal dat het openbaar vervoer zich zo goed mogelijk voorbereid en voldoende maatregelen neemt, zodat mensen met gerust gemoed op een duurzame manier hun verplaatsing kunnen maken. Zonder maatregelen breken we binnenkort alle filerecords en piekt de ongezonde lucht. Wie het openbaar vervoer neemt moet dat ook in veilige omstandigheden kunnen doen.

Uit een Nederlandse bevraging blijkt dat heel wat mensen als ze toch op pad moeten, het openbaar vervoer gaan vermijden. 88% geeft momenteel de voorkeur aan een individueel vervoermiddel, zoals auto of fiets. Ook hier verwacht een deel van de mensen dat hun gedrag blijvend verandert.

Om in een post-corona-tijd niet opnieuw de weg van meer auto's en dus meer files en vervuiling in te slaan, is het belangrijk dat men een degelijke exitstrategie voor het openbaar vervoer uittekent. Het openbaar vervoer zal het vertrouwen van veel mensen moeten terugwinnen. Daarom is het belangrijk om na te denken over een veilige en kwalitatieve dienstverlening voor de pendelaar en een veilige werkomgeving voor wie werkzaam is in de sector van het openbaar vervoer.

Groen en Ecolo stelden daarom een plan op met een aantal voorstellen voor de regering en de NMBS-top. De voorbereiding moet nu starten, willen we mensen een sterk en betrouwbaar duurzaam alternatief bieden.

De opstart zal echter geleidelijk gebeuren en dus zullen we mee moeten evolueren met de verschillende fases. In een eerste fase zullen enkel noodzakelijke werk-en schoolverplaatsingen mogelijk zijn. Stapsgewijs zal het aantal passagiers opnieuw toenemen. Zeker dan stellen zich uitdagingen voor het treinverkeer. De komende maanden zal het niet mogelijk zijn om de capaciteit van vroeger opnieuw te evenaren, zeker niet in de spits. Telewerk, glijdende werkuren, aangepaste uren van scholen zullen nodig zijn om de piek in te spits te mijden

Hieronder verschillende voorstellen die worden geformuleerd. Op het overleg met de regering vragen we dat er een exitplan wordt uitgewerkt.

Social Distancing

  • Stickers op de vloer, aan de ticketverkoop en op de banken waar mensen wachten. De boodschap maakt aan reizigers duidelijk dat men 1.5 meter afstand moet bewaren. ( Zorg voor elkaar, houd 1,5 meter afstand. cfr. NS - Nederland)
  • Er wordt een systeem uitgewerkt waardoor mensen ordelijk kunnen op- en afstappen (verschillende mogelijkheden: met stickers wordt aangegeven waar deuren van de trein zich bevinden ( cfr. Japan) of in de even wagons enkel opstappen, in de oneven wagons enkel afstappen)
  • Rode stickers worden aangebracht op zitplaatsen die passagiers moeten vrijhouden, op die manier wordt de 1,5 meter sociale afstand gerespecteerd. De gangpaden kunnen maar in één richting gebruikt worden. Deze zijn immers te smal voor kruisende passagiers.

Drukte vermijden

  • Variërende ticketprijzen om drukke momenten zo veel mogelijk te spreiden. Reizen tijdens daluren wordt zo goedkoper. Op de app is in real-time te zien welke treinen druk zijn, zo moedigen we mensen aan een andere trein te nemen. Deze info wordt ook omgeroepen in de stations
  • De eersteklasse-wagons schrappen we tijdelijk zodat capaciteit maximaal wordt opgedreven.
  • Terug naar volwaardige dienstregeling. We voorzien extra en langere treinstellen op kritieke lijnen en uren. NMBS onderzoekt daartoe hoe ze meer treinstellen kunnen inzetten (Oude treinstellen opnieuw in dienst nemen, versnelde herstellingen voor treinstellen die buiten dienst zijn)
  • Digitaal treintickets wordt de regel en wordt maximaal aangemoedigd.
  • Voor personen met een beperkte mobiliteit werken we tijdelijk een andere regeling uit. Op dit moment is het gewoon onmogelijk. Reserveringstermijnen verlengd naar 24 uur zodat ruim op voorhand de dienst voor de medewerkers kan ingepland worden.

Verhoogde hygiënemaatregelen

  • Op basis van advies experten wordt beslist om mondmasker ernstig aan te bevelen of te verplichten. Net zoals in Spanje worden er gratis mondmaskers ter beschikking gesteld aan mobiliteitsknooppunten.
  • Herhaaldelijke oproep tot afstand- en hygiënemaatregelen via verschillende tools
  • Beschermende kledij voorzien voor zij die in aanraking komen met passagiers ( mondmasker en handschoenen)
  • De ticketcontrole wordt vervangen door visuele steekproef om maximaal contact te vermijden.
  • Frequente reinigingen van treinen, stations en ticketmachines

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren